فیوز مینیاتوری چیست و چه کاربردی دارد؟

فیوز مینیاتوری چیست؟

کلید مینیاتوری پکی از تجهیزات پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی و موارد صنعتی به حساب می آید و استفاده میشود . فیوز مینیاتوری به گونه ای طراحی شده است که به جریان عبوری اضافی حساسیت نشان دهد و سریع جریان را از مدار قطع کند. به گونه ای که اگر جریان اضافی از کلید عبور کند برای تامین ایمنی و جلوگیری از اتصال کوتاه، جربان را قطع می کند و در آخر اجزا و تجهیزات مدار در برابر این آسیب محافظت می کند.

فیوز مینیاتوری تک فاز 16 آمپر LS

اضافه بار یا اضافه جریان چیست؟

اضافه بار خطایی است که وقتی جریانی فراتر از حد،از مدار عبور کند ، باعث ایجاد جرقه و آتش سوزی می شود. به طور مثال در آشپزخانه زمانی که کتری برقی، ماشین ظرفشویی، اجاق برقی، یخچال و ماشین لباس شویی همه به طور همزمان استفاده شوند جریان بیشتری از جریان نامی سیم برق کشیده میشود و باعث این اتفاق میشود در نتیجه کلید مینیاتوری جریان برق را قطع میکند و  باعث میشود تا به مدار اسیبی وارد نشود .

کلید مینیاتوری چگونه از مدار محافظت می کند؟

در مرحله اول تشخیص جریان اضافی توسط دو فلز غیر مس انجام می شود که با عبور جریانی بیشتر از جریان نامی،  فلز گرم تر و باعث خمیدگی فلز میشود و در نهایت باعث قطع جریان میشود.

در مرحله دوم تشخیص میزان جریان اضافی به وسیله  یک سیم پیچ با تعداد دور کم و قطر زیاد انجام می شود و مثل مرحله قبل با عبور جریان بیشتر از جریان نامی کلید مینیاتوری باعث قطع جریان میشود.

ادامه مطلب
همه چیز در مورد سافت استارتر

فیوز LS

معنی علائم درج شده روی فیوز مینیاتوری :

مشخصات فنی فیوز را می توان از اعداد ثبت شده روی کلید دانست.

  • جریان نامی  (A) : برای مثال 16 آمپر
  • ولتاژ نامی (V) :  برای مثال 230/400 ولت
  • کلاس حرارتی : برای مثال 3
  • تیپ کلید : برای مثال تیپ C
  • قدرت قطع (آمپر) :بر روی بدنه فیوز مینیاتوری معمولا یک عدد بزرگی مثل 6000 یا 3000 نوشته شده که نشان دهنده جریان است و در یک کادر مستطیل شکل قرار می گیرد و نشان دهنده مقدار جریانی است که کلید در یک ثانیه می تواند تحمل کند.

فیوز مینیاتوری

انواع فیوز مینیاتوری :

کلیدهای مینیاتوری به میزان حساسیت، به دسته های زیر تقسیم می شوند:

فیوز مینیاتوری نوع B

برای استفاده روشنایی طراحی شده است. این کلید،‌ به کلید تندکار نیز معروف است. این کلیدهای مینیاتوری جریان هایی بین سه تا پنج برابر بار نامی را بدون مشکلی عبور می دهند. حساس ترین نوع کلید،MCB است. این نوع کلیدهای مینیاتوری برای مصارف داخلی، مصارف خانگی و تجاری با ولتاژنامی پایین مورد استفاده قرار میگیرند. 

فیوز مینیاتوری نوع C

برای استفاده هایی مانند موتورهای صنعتی طراحی شده است. به این کلید های مینیاتوری، کلید کندکار نیز گفته میشود . در مصارف تجاری و صنعتی که ممکن است افزایش بیش از حد جریان وجود داشته باشد، استفاده از کلید نوع C ضروری است. کلید نوع C طوری طراحی شده اند که جریان بین پنج تا ده برابر بار نامی خود را عبور می دهند.

فیوز مینیاتوری نوع D :

فیوز مینیاتوری نوع D از حساسیت کمتری برخوردار است. کلید های نوع D فقط زمانی فعال می شوند که جریانی بین ده تا بیست برابر حداکثر توصیه شده عبور کند. کلید های نوع D برای دستگاه های تجاری و صنعتی سنگین طراحی شده اند برای مثال می توان به تجهیزات جوشکاری، دستگاه های اشعه ایکس، کمپرسور و موتورهای بزرگ اشاره کرد.

ادامه مطلب
کلید حرارتی چیست و چه کابردی دارد

خرید فیوز مینیاتوری

محمد‌رضا عالی زاده
ارسال دیدگاه