استاندارد رنگ سیم در ایران و سایر کشور ها

با استاندارد رنگ سیم‌ها آشنا شوید :

شناخت و تشخیص سیم ها با توجه به کاربرد گسترده در صنعت برق صنعتی و سیم کشی ساختمان های مسکونی و تجاری ، امری ضروری به شمار می‌آید.  یکی از روش شناسایی سیم روش استاندارد رنگ سیم می‌باشد.سیم 6*1 افشان رسانا

استانداردهای بسیاری برای شناسایی سیم‌های برق وجود دارد که یکی از آنها توجه به رنگ شیلد است. در بعضی از استانداردها، کد های رنگی با یکدیگر مخالف هستند و با یکدیگر یکسان نیستند.  معمولا برای تشخیص فازهای مختلف یک سیستم قدرت از کدهای رنگی استفاده می کنیم و با کمک هر رنگ سیم می‌توان تشخیص داد که کدام سیم به کدام فاز متصل شده است.

با توجه به پارامترهایی مانند مکان و کشور، چگونگی نصب تجهیزات، ولتاژ، جریان و … ، استاندارد رنگی مورد استفاده در هر سیستم قدرت را میتوانیم تعیین کنیم. یکی از بهترین کارهایی که میتوان در محل کار انجام داد این است که نوع کد رنگی استفاده شده، در محلی قابل مشاهده نصب شود،زیرا این کار باعث می‌شود کار ایمن‌تر انجام شود. یکی از مزیت  این قضیه این است که تکنسین‌های برق آن محل زمانی که میخواهند تعمیراتی انجام دهند از دقت و سرعت بهتری برخوردار باشند.

استاندارد های معروف رنگ سیم‌ها :

سیم‌های سیاه معمولا به طور کلی دارای جریان برق هستند و برای نول نیز از سیم آبی و معمولا سفید استفاده می‌شود. یکی از دلایل استفاده از رنگ سبز نیز برای پوشش کابل،مشخص کردن کابل اتصال به زمین یا ارت یک مدار می‌باشد. از سیم‌هایی با پوشش دو رنگ سبز/زرد نیز زمانی استفاده می‌شود که این سیم‌ها معمولا برای اتصال زمین بکار میرود.

ادامه مطلب
رله و کنتاکتور چه تفاوت هایی دارند

استاندارد اروپا :

در کشورهای اروپایی، ابتدا استاندارد IEC 60446 برای رنگ سیم‌ها در سیم کشی استفاده میشد که در سال 2010 استاندارد قبلی با استاندارد IEC 60445 عوض شد.

 رنگ سیم‌ها در این استاندارد به صورت زیر می‌باشد:

  1. سیم‌های فاز 1: سیاه
  2. سیم های فاز 2: خاکستری
  3. سیم های فاز 3: قهوه ای
  4. سیم نول: آبی
  5. سیم ارت (اتصال به زمین): سیم دو رنگ سبز/زرد

سیم 2.5*1 افشان رسانا

یکی از معتبرترین‌ استانداردها ، استاندارد اروپا می‌باشد، اما  معمولا از رنگ‌های دیگری استفاده می‌شود و این استاندارد زیاد اجرا نمیشود.

استفاده از سیم با رنگ‌های مختلف، باعث می‌شود که هزینه تجهیزات بالا رود، به همین دلیل گاها در ایران مسئله رنگی بودن سیم را در نظر نمی گیرند و تمامی سیم‌ها را از یک رنگ استفاده می‌کنند و این کار در تابلو برق‌هایی که توسط کارگاه و شرکت های غیر معتبر ساخته می‌شوند زیاد دیده می‌شود.

کد رنگ سیم برق در کانادا و ژاپن :

در کشور های کانادا و ژاپن،‌بیشتر اوقات از استانداردهای رنگی زیر برای تشخیص سیم‌ها استفاده می‌شود:

  1. رنگ خاکستری یا سفید برای سیم نول
  2. سبز برای حفاظتی (به جای سیم ارت)

استاندارد در  انگلستان :‌

استاندارد BS 7671 در سال 2001 در انگلستان تصویب شد و تغییراتی در استاندارد IEC 60446 ایجاد کرد که عبارت است از:
طبق این تغییرات، علاوه بر این استاندارد، از رنگ خاکستری نیز می‌توان برای مشخص کردن فاز‌ استفاده کرد.

استاندارد رنگ سیم برق در ایران : 

در کشور ایران نیز از استانداردهای مختلفی استفاده می‌شود و بهترین کار این است که استانداردی که رعایت می‌شود، در محل کار،در جای مناسب نوشته و قابل مشاهده‌ باشد.

ادامه مطلب
فیوز مینیاتوری چیست و چه کاربردی دارد؟

طبق استاندارد شماره‌ی 63012 دفتر استاندارد‌های وزارت نیرو در کشور ایران که مربوط به رنگ و پوشش تجهیزات صنعت برق است، فازهای R و S و T باید به ترتیب:

  1. قرمز(R)
  2. زرد (S)
  3.  آبی(T)

باشند.

اما رنگ بندی مطابق استاندارد کشور چین (زرد، سبز، قرمز) هم نیز در کشور ایران رایج است.

خرید سیم

محمد‌رضا عالی زاده
ارسال دیدگاه