رله و کنتاکتور چه تفاوت هایی دارند

یکی از سردرگمی های در صنعت برق در مورد تفاوت کنتاکتور و رله است و بیشتر اوقات این دو اصطلاح بصورت متقابل استفاده می شوند.

فاکتورهای تفاوت رله و کنتاکتور:

کنتاکتور و رله هردو وظیفه یکسان سوئیچینگ(کلید زنی) را در یک مدارانجام می دهند و از طرفی دیگر نیزدر کتاب های آموژشی نیز تعارفی بسیار شبیه به هم دارند اما تفاوت این دو چیست؟

کنتاکتور 18 آمپر ls

1. کنتاکت های کمکی

کنتاکتورها دارای کنتاکت های کمکی هستند که می توانند باز یا بسته شوند، این باز و بسته شدن می تواند برای انجام فرمان های اضافی که به کنترل کنتاکتور کمک میکند استفاده شود .

برای مثال اکثر اوقات کنتاکت کمکی در مدار کنترل استارت موتور، برای فعال کردن چراغ نشانگر که روشن یا خاموش بودن موتور را نشان میدهد، کاربرد دارد، در واقع کنتاکتور نیرو را به موتور منتقل می کند.

عهکنتاکتور 85 آمپر LS مدل MC-85a

2.ظرفیت بار

برای بارهای 10A یا کمتر از رله استفاده می شود ، اما کنتاکتورها برای بارهای بیشتر از 10A استفاده می شوند،اما این تعریف، در عین سادگی تصویر ناقصی از کنتاکتور و رله به ما نشان می دهد زیرا تفاوت کنتاکتور و رله را در شکل ظاهری و استانداردها بررسی نمی کند.

3. استانداردهای کنتاکت باز-بسته

کنتاکتور در اکثر مواقع فقط برای این طراحی شده است که با کنتاکت های نرمال باز کار کنند.از طرفی دیگر رله بسته با عملکرد مورد نظرهم می توانند نرمال بسته(NC) و هم نرمال باز(NO) باشند.

این به این معناست که زمانی که برق ندارد،معمولا هیچ ارتباطی وجود ندارد درصورتی که یک رله در این شرایط،می تواند ارتباط الکتریکی خوبی داشته باشد.

ادامه مطلب
معرفی علائم اختصاری سیم و کابل

4. ویژگی های حفاظتی

(کنتاکت های فنری)

یکی دیگر از تفاوت کنتاکتور این است که کنتاکتورها معمولاً بارهای بزرگی را ساپورت می کنند و دارای ویژگی های حفاظتی مانند کنتاکت های فنری برای اطمینان از قطع شدن مدار در هنگام قطع انرژی هستند و این ویژگی حفاظتی بسیار مهم است زیرا در زمانی که بار کنتاکت های معمولی پر بار هستند، می توانند خود را با هم جوش دهند که این کار باعث می شود هنگامی که مدار قرار است خاموش شود، موقعیت خطرناکی را تشکیل دهد.

اما در این زمان کنتاکت های فنری باعث می شوند احتمال رخ دادن چنین مشکلی کمتر شود، همچنین این اطمینان را به ما می دهد که تمامی مدار ها به طور همزمان قطع می شود.

(حذف قوس الکتریکی)

از ویژگی های حفاظتی دیگر که اغلب در کنتاکتورها به خاطر بارهای بزرگی که آنها را پشتیبانی می کنند وجود دارد، حذف قوس الکتریکی می باشد.

حذف قوس الکتریکی مغناطیسی با گسترش مسیری که قوس باید طی کند،شکل می گیرد. قوس الکتریکی زمانی حذف خواهد شد که این فاصله به میزانی افزایش یابد که انرژی نتواند بر آن غلبه کند.

از آنجا که رله برای بارهای بزرگ طراحی نشده است، قوس های الکتریکی کمتر باعث نگرانی می شوند بنابراین حذف قوس در رله بسیار کم است .

(اضافه بار)

کنتاکتورها معمولاً به اضافه بارهایی وصل می شوند که اگر جریان بیش از یک آستانه تعیین شده برای یک بازه زمانی معین(معمولاً 10 تا 30 ثانیه) برسد، مدار را قطع خواهند کرد.

این امر به منظور محافظت از تجهیزات پایین دست کنتاکتور از آسیب جریان های بالا می باشد.

ادامه مطلب
فیوز مینیاتوری چیست و چه کاربردی دارد؟

این درحالیست که اضافه بار در رله  برخلاف کنتاکتور بسیار کمتر اتفاق می افتد و تفاوت بین رله و کنتاکتور است.

کاربرد کنتاکتور و رله چیست؟ آیا کاربردشان متفاوت است؟

کنتاکتورها معمولاً در انواع سه فاز ساخته و مورد استفاده قرار می گیرند برخلاف رله که بیشتر در کاربردهای تک فاز استفاده می شود.

کنتاکتور 2 پل‌ را بدون اینکه یک مدار مشترک بین آنها وجود داشته باشد به هم وصل می کند، در حالی که رله دارای یک کنتاکت مشترک متصل به نول می باشد.

علاوه بر  این،معمولاً رنج ولتاژ کنتاکتور تا بیش از 1000 ولت طبقه بندی می شود، در حالی که رله معمولاً فقط رنج ولتاژ 250 ولت را دارا است.

با توجه به تفاوت رله و کنتاکتور کدامیک برای نیاز شما کارایی دارد؟

برای سادگی سهولت در انتخاب بین کنتاکتور و رله قوانینی کلی وجود دارد که می توانید با رعایت آنها،به تجهیز مدنظرتان برسید.

وقتی از رله استفاده می کنیم که:جریان مدار 10 آمپر یا کمتر باشد.

ولتاژ بالاتر از 250 ولت ac نباشد.

مدار تک فاز باشد.

وقتی از کنتاکتور استفاده می کنیم که:

  • جریان مدار 9 آمپر یا بیشتر باشد.
  • ولتاژ بالاتر از 1000 ولت ac نباشد
  • مدار تک فاز یا سه فاز باشد.

شما باید به عملکرد رله و کنتاکتور در مدارات توجه کنید،برای هر مدار که در آن شرایط اضافه بار وجود داشته باشد و عدم انرژی مجدد مدار باعث ایجاد شرایط خطرناک شود، بنابراین کنتاکتور به دلیل ویژگی های ایمنی بیشتر بهترین انتخاب است.

محمد‌رضا عالی زاده
ارسال دیدگاه